Životopis
Adama Skoumala zná publikum v Evropě, v USA a v Japonsku jako předního českého klavíristu a skladatele. Sólově vystupoval s většinou českých orchestrů (pod taktovkou například Petra Altrichtera, Serge Bauda, Lukasze Borowitze, Jiřího Kouta, Jakuba Hrůši, Leoše Svárovského, Stanislava Vavřínka, Petra Vronského a Andrease Sebastiana Weisera), se Slovenskou filharmonií, s Bamberskými symfoniky vedenými Jonathanem Nottem a s dalšími evropskými orchestry. V minulých letech se Adam Skoumal představil v cyklech České filharmonie, Symfonického orchestru FOK, Pražské komorní filharmonie, Plzeňské filharmonie, Karlovarského symfonického orchestru, na festivalech Pražské Jaro, Moravský podzim, Janáčkův Máj, Concentus Moraviae, Lípa Musica a podnikl také četná zahraniční vystoupení s orchestrem Národního divadla.
Jako skladatel na sebe Adam Skoumal poprvé upozornil na soutěži Pražského jara 1998, kde získal se svou kompozicí cenu za nejlepší provedení české soudobé skladby. V sezóně 2006 premiéroval svůj 1. Klavírní koncert s Pražskou komorní filharmonií a ve stejném roce provedl také svůj 2. Klavírní koncert za doprovodu Jihočeské komorní filharmonie. V létě 2008 zazněla ve světové premiéře na festivalu v chorvatském Dubrovníku skladba Adama Skoumala Djinnia pro housle a klavír v podání Shlomo Mintze, který ji také zařadil do programu svého jihoamerického turné a na recitály v Římě a Miláně. České publikum ji slyšelo na festivalu Pražské Jaro 2009 a její orchestrální verzi se sólistou Jiřím Vodičkou uvedl v roce 2013 Jiří Bělohlávek v přímém přenosu v České televizi. Další Skoumalova houslová kompozice – Variace na cikánskou melodii – byla vybrána jako povinná soudobá skladba pro houslovou soutěž Concours International de Violon 2009 ve švýcarském Sionu a dále na Mezinárodní houslovou soutěž v Buenos Aires v Argentině 2010. Na rok 2014 si Festival Pražské jaro objednal od Adama Skoumala houslový koncert, jehož premiéra zazněla v provedení Romana Patočky, Petera Altrichtera a Symfonického orchestru Českého rozhlasu.
Adam Skoumal studoval na Pražské konzervatoři u profesorky Evy Boguniové a na Akademii múzických umění ve třídách Jana Panenky a Petera Toperczera. V získávání zkušeností pokračoval na prestižních školách v USA: nejprve obdržel stipendium na Southern Methodist University v Dallasu a o dva roky později na Manhattan School of Music v New Yorku, kde studoval pod vedením Ruth Laredo. Během studií se také zúčastnil řady mezinárodních mistrovských kurzů, např. s Lazarem Bermanem, Andrásem Schiffem, Philippem Entremontem, Eugenem Indjicem a Mariánem Lapšanským.
Adam Skoumal získal 1. cenu na Soutěži českých konzervatoří a 2.
cenu a titul laureáta na Mezinárodní soutěži Pražského jara
1998. Za provedení 3. klavírního koncertu S. Rachmaninova
obdržel na festivalu Mladé pódium 2000 cenu za nejlepší
interpretační výkon. Je také laureátem mezinárodních soutěží v
Itálii (Pinerolo 1999), v Portugalsku (Porto 1999), v USA
(Leschetizky Competition v New Yorku) a byl finalistou mnoha
dalších soutěží (v USA např. W. Naumburg Competition, Hilton
Head Competition a East & West Artists Competition).
Své bohaté umělecké zkušenosti předává již od r.2012 studentům
Konzervatoře v Praze, kde působí jako pedagog klavíru a komoní
hry.
Adam Skoumal natočil několik kompaktních disků s díly Schumanna,
Dvořáka, Smetany, Rejchy, Janáčka a další nahrávky vlastní Český
rozhlas, Česká televize a Radio WQXR v New Yorku. Společnost
Arco Diva vydala zatím poslední CD s klavírními koncerty S.
Rachmaninova a J. S. Bacha za doprovodu Symfonického orchestru
hlavního města Prahy FOK.
S houslistou Milanem Al-Ashhabem úzce spolupracuje již několik
let a společně vystupovali na mnoha koncertech doma i v
zahraničí. Koncertovali již v New Yorku, ve Vídni a nedávno v
komorním cyklu Berlínské filharmonie.
Aktuality
-
Dvůr Králové nad Labem
Recitál s Milanem Al-Ashhabem
-
Komorní filharmonie Pardubice
W. A. Mozart: Koncert A dur pro klavír a orchestr
A. Skoumal: Corsaresca -
Vyškov
Recitál s Milanem Al-Ashhabem
-
Karlovarský symfonický orchestr
A. Dvořák: Koncert g moll pro klavír a orchestr
-
Frenštát pod Radhoštěm
Recitál s Milanem Al-Ashhabem
Videa a živé nahrávky
Všechna videaSkladby
- Valse capricieuse pro housle a klavír (2015)
- Kejklíř pro klavír (2015)
- Variace na cikánskou melodii pro housle (violu, flétnu nebo klarinet) a smyčcový orchestr (dechový soubor) (2002)
- Variace na cikánskou melodii pro housle (nebo violu) a klavír (2002)
- Variace na cikánskou melodii pro flétnu (nebo klarinet) a klavír (2002)
- Únos Šeherezády pro flétnu a klavír (2001)
-
Historky ze staré Prahy:
- Šašek (2021)
- Alchymista (2021)
- Kejklíř (2015)
- Berceuse (2020)
- Shebiana pro lesní roh a klavír (2016)
- La Valse de l’avanture (2016)
- "Pinocchio" 4-ruční duet pro děti (2014)
- "Kráska a zvíře", duo Viola & Violoncello (2014)
- Koncert pro housle a orchestr (2013)
- Corsaresca pro klavír a smyčce (2012)
- "Rozhovor matky s dcerou", ženský sbor (2011)
- Shalik pro housle (violoncello nebo violu) a smyčcový orchestr (2011)
- Shalik pro housle (violoncello nebo violu) a klavír (2011)
- Rapsodie na starou českou píseň pro klavír a orchestr (2010)
- P. de Sarasate: Fantazie na Carmen - úprava klavírního doprovodu (2009)
- Sarabanda a Gigue pro dvoje housle (2009)
- Trio Exotique pro housle, cello a klavír (2009)
- Trio Romantique pro housle, cello a klavír (2009)
- Čtyři cikánské písně pro klavír a mezzosoprán (2008)
- Cavalleresca pro klavír (2008)
- Djinnia pro housle a orchestr (2007)
- Djinnia pro housle a klavír (2007)
- Koncert č. 2 pro klavír a smyčcový orchestr (2005)
- Koncert č. 1 pro klavír a orchestr (2004)
- Dva kusy pro děti, klavír na čtyři ruce (2003)
- Romantické kusy pro klavír (2003)
- Etudy pro klavír (2002)
- Nocturne pro klavír (2000)
- Variace na lidovou píseň pro klavír (1998)
Fotogalerie
CD nahrávky
-
S. Rachmaninov: Klavírní koncert č. 3 d moll, op. 30
J. S. Bach/F. Busoni: Klavírní koncert d moll, BWV 1052
Bach/Rachmaninov: Svita z Partity E dur pro sólové housle, BWV 1006
Adam Skoumal – klavír
Symfonický orchestr FOK
Leoš Svárovský – dirigent
Jiří Štilec – producent
ArcoDiva
Prague 2002Pro své nové CD zvolil Adam Skoumal sestavu navzájem pozoruhodně provázaných skladeb – slavný 3. klavírní koncert S. Rachmaninova spojil se dvěma díly Bachovými, z nichž každé je poznamenáno pozdějšími úpravami: do klavírního partu Koncertu d moll zasáhl F. Busoni, klavírní transkripci tří vět ze Suity E dur pro sólové housle vytvořil Rachmaninov. Nahrávku zahajuje Rachmaninovův 3. klavírní koncert, jedno z nejnáročnějších děl klavírní literatury. Při poslechu máme mnohdy dokonce pocit, že jej ani nelze zvládnout pouhými deseti prsty. Adam Skoumal má ovšem vynikající techniku a tok Rachmaninovovy hudby působí v jeho podání tak přirozeně, jako kdyby v něm žádná pianistická úskalí neexistovala. A tak spíš než obtížnost díla vnímáme lehkost a svěžest, s níž skladba plyne ve svižných tempech, s nesmírnou poetičností v lyrických místech i s neomylným citem pro gradaci v dramatických pasážích. V Bachovi nás zaujme živé pojetí a dokonalý rytmus a především pak efektní spojení skvělé nonlegatové techniky s romantizující pedalizací. Současnost romantickým transkripcím Bacha příliš nepřeje. Adam Skoumal umí ovšem namíchat barokně-romantický koktejl tak citlivě, že si každá ingredience uchová svou neopakovatelnou chuť a zároveň dokáže spolu s ostatními vytvořit novou, nečekaně působivou kvalitu. Naší pozornosti by neměl uniknout ani Skoumalův text v bookletu – zasvěcený, čtivý a živě stylizovaný, zkrátka takový, jaký bychom si přáli mít u všech nahrávek. Orchestry vedené Leošem Svárovským odvedly v obou klavírních koncertech poctivou práci.
Věroslav Němec, „Harmonia”, Prosinec 2003 -
Petr Jiříkovský, Michal Rezek, Jana Macharáčková, Hanuš Bartoň, Adam Skoumal, Daniel Wiesner, Jaromír Klepáč, Aleš Bárta
Bedřich Smetana
Šimon Matoušek – Studio MATOUŠ
15. 5. 1998, Pražské jaro -
Robert Schumann
Toccata C dur op. 7
Allegro h moll op. 8
Etudes de Concert d’apr`es des Caprises de Paganini op. 10
Carnaval op. 9
Adam Skoumal – klavír
Studio Matouš
Praha 1997Tato nahrávka Schumannova Karnevalu v provedení Adama Skoumala je skutečný objev, ryzí zázrak. Naše srovnávací diskografie z č. 55 prohlásila hezkou Cécile Licad (Sony) za nejlepší interpretku tohoto díla. Velmi přesně reprodukuje atmosféru každého kusu v jeho celistvosti, a to střízlivou a zpěvnou hrou. U Adama Skoumala je charakteristická každá nota, každá nese nějaký význam, stává se expresivní, každá skrývá nějaký povzdech či nějaký úsměv, stížnost nebo extázi, malátnost nebo prožité zanícení. Symbolická je v tomto smyslu jeho Chiarina. Tam, kde Licad a Arrau jsou jednotvárně nadšeni a plaší, tam je Skoumal někdy opojný a smyslný, pak zas intimní a zasněný, než přejde do horečného výbuchu. Do několika minut vtěsnává neobyčejnou rozmanitost nálad, troufá si ztřeštěně měnit tempo, extaticky zpomalovat. Skoumal je veden přesvědčivou chutí a inspirací. Zdá se mi, že až do samých krajností využívá určitých indikací edic Kláry Schumannové, je třeba slyšet ten báječný Valse Noble, plný romantismu a koketérie, v jehož intermezzu nám Skoumal předvádí před ním nikdy neslyšené kontrasubjekty, v ryzí nádheře vytříbenosti a milosti! A tento Chopin zpitý láskou, skvěle frázovaný, téměř vysochaný vznešeně vyzpívává všechny oddechové epizody. Toccata op. 7, ve které tolik pianistů předvádí jen marné cvičení virtuozity, školometské, tíživé a nudné, nám odhaluje další fasetu Skoumalova umění. Jeho Toccata je náhle lehká, fantastická, hravá, poetická, zábavná, lehkomyslná, oslňující. Že by se tento básník klávesnice přeměnil v transcendentálního virtuóza? Nechává nám veškerou volnost, abychom v nich mohli obdivovat zřídkavou plastickou krásu hry, dokonalost frází a legát, zvládnutí inflexí, plnost zaoblené a vřelé zvučnosti. Troufám si prohlásit, že zde objevujeme velkého pianistu.
Philippe van den Bosch, Repertoire 2000 -
Adam Skoumal, Pražské dechové kvinteto
Antonín Rejcha – Chamber Music
Adam Skoumal – klavír
Pražské dechové kvinteto
Šimon Matoušek – Studio MATOUŠ
1995 -
Milada Čechalová, Stanislav Předota, Adam Skoumal
Antonín Dvořák
Milada Čechalová – soprán
Stanislav Předota – tenor
Adam Skoumal – klavír
Šimon Matoušek – Studio MATOUŠ
1995 -
Eva Štruplová, Stanislav Předota, Adam Skoumal
Leoš Janáček
Eva Štruplová – soprán
Stanislav Předota – tenor
Adam Skoumal – klavír
Šimon Matoušek – Studio MATOUŠ
1994
Ke stažení
Pro tisk
Kontakty
Miluše Skoumalová
Ladova 3
128 00 Praha 2
(+420) 732 884 250
miluskam@seznam.cz
Adam Skoumal
adam.skoumal@seznam.cz